Bezoekers, kerst en een heeeel mooi plekje - Reisverslag uit Bangula, Malawi van Milou Hüsken - WaarBenJij.nu Bezoekers, kerst en een heeeel mooi plekje - Reisverslag uit Bangula, Malawi van Milou Hüsken - WaarBenJij.nu

Bezoekers, kerst en een heeeel mooi plekje

Blijf op de hoogte en volg Milou

04 Januari 2013 | Malawi, Bangula

Sorry! Het is alweer veel te lang geleden sinds ik jullie iets vertelde over mijn leventje hier! Ik heb me de afgelopen 4 weken keer op keer voorgenomen om vaker te schrijven, maar het schoot er steed bij in. En ik vind het zo leuk om jullie mijn avonturen te vertellen en vooral om reacties te krijgen! Ook heb ik jullie nog steeds geen foto’s kunnen laten zien. Ik probeer het elke keer weer, maar ze willen nog niet uploaden...
Maar goed genoeg excuses hier komt dan eindelijk mijn verhaal! Er is erg veel gebeurd in de afgelopen weken. Vele bezoeken, End of term, Kerst, oud en nieuw (Gelukkig nieuwjaar!!), en een vakantie naar lake malawi. Het was een geweldige maand. En na een korte vakantie ben ik nu ook weer helemaal klaar voor het volgende school term.
Het is hier nog steeds belachelijk heet. Hoewel het regen seizoen al maand aan de gang zou moeten zijn hebben we hier nog amper regen gezien. Watergevechten zijn daardoor aan de orde van de dag, en laatst hebben we zelfs een soort waterglijbaan gemaakt. Op zulke momenten is de hitte leuk, maar over het algemeen mag het toch echt wel wat koeler. Wanneer je met de kinderen aan het werk bent of snel iets moet regelen en dan nat van het zweet bent verlang je jaar die lekkere regenbuien in Nederland!
We hebben een aantal grote evenementen gehad in Tiyamike. Grote groepen pastors/chiefs/bedrijven kwamen langs om eens binnen de muren te kijken. Ze kregen dan lunch en avond eten, een rondleiding en vele filmpjes van de kinderen. Dit was leuk de eerste keer, misschien zelfs nog de 2e keer (het is toch een belevenis om honderden afrikaanse mensen samen gepakt te zien), maar daarna hadden we het wel gezien. Gelukkig hebben we nu iedereen gehad. Andere bezoekers die kwamen waren mensen van Youth with a mission, of anderen die kwamen helpen voor een week. Zo leer je mensen over de hele wereld kennen! Zij bregen elke keer weer heel veel leven naar Tiymike, doen spelltjes met de kinderen en zijn ook een gezellige aanvulling voor ons.
21 december was end of term. Dit hield in dat de kinderen vakantie hebben na een toetsweek. De toetsweek was mooi afrikaans geregeld. Zo kregen we 1 dag van te voren ons toets rooster. En werd er de volgende ochtend nog weer van alles veranderd! Maar toen vakantie! En nog belangrijker, iets waar de kinderen al over praten sinds wij hier aankwamen, KERST! Wat een super leuke dag was dat! In de ochtend hebben we samen met de kinderen de hal versierd. Engeltjes gemaakt, sterren geknipt, kerstbomen getekend. Rond 11 uur was het verzamelen in de hal. Lekker dansen en alle kinderen kregen een bord met chips/koekjes/lolly en een glas cola/sinas. Alleen al door dit verscheen er een lach op elk gezichtje en de cadeautjes maakten het af. We hadden 140 schoenen dozen ontvangen met allemaal kleine cadeautjes voor de kinderen. Die hebben we eerst 2 weken lang zitten sorteren maar dat was het zeker waard toen we deze blije gezichten zaten. Ook kregen ze allemaal 1 a 2 setjes met kleren. ’s Avonds kregen we geit en rijst vooral voor de kinderen een waar feestmaal.
Na kerst was het eindelijk even tijd voor ons zelf. Begrijp me niet verkeerd, we zijn gek op de kinderen hier en Tiyamike is geweldig. Maar je zit toch dag en nacht vast hier. We werken hard, Hoewel we daar nu best gelukkig mee zijn. De andere Project Trust projecten in Malawi hebben namelijk helemaal niks te doen! Die zitten de hele dag maar een beetje voor zich uit te staren, hebben alle boeken al gelezen en alle films gezien. Dan ga je huis missen, enz. Gelukkig zijn wij dus druk genoeg! Maar goed, wel lekker even weg. Op weg naar het Malawi meer. Wat is dat mooi daar! Ik heb denk ik nog niet eerder zo’n mooie plek gezien. Hier hebben we nieuwjaar gevierd met wat vrienden van Project trust. De reis heen en terug was wederom afschuwelijk, maar wij zijn gewoon niet zo goed met mini-busjes. Wanneer een reis 5 uur zou moeten duren, duurt het bij ons minstens 8 uur! Maar goed wanneer je er dan bent heb je ook wat!
Het is nieuwjaar geweest, en dat betekend dat ik al over een derde van mijn jaar ben. De tijd vliegt voorbij en er is nog zoveel te zien! Tot gauw!
Xxxxxx Milou

• 04 Januari 2013 - 14:27

Judith:

Ha Milou!
    Mooi om je gisteravond nog even via Skype te zien. Op oudejaarsavond hebben we op je geproost en we wensen je een heel fijn en gelukkig 2013. Gelukkig heb je ook ontspanning in Malawi want je kunt natuurlijk niet alleen maar werken. Het lijkt me ook erg leuk voor jou en Heather om de omgeving te ontdekken. Hou je haaks en tot de volgende keer. Liefs van de Rietmannetjes

• 04 Januari 2013 - 15:19

Fien :

Ha Milou,
    Fijn om te lezen dat het zo goed met je gaat ! En dat je niet op die plek zit, waar niets is te doen.
    Mooie foto's !!!!! Wat een vrolijke kindjes elke keer.
    Veel liefs, Ed en Fien.

• 04 Januari 2013 - 16:01

Totie:

Ha Miloutje
    allereerst een fijn 2013 gewenst, en dat het eerste deel daarvan nog maar lang mag duren!!!,wat ben jij een leuke lieve juf zeg!!!, de foto's spreken daarover boekdelen.
    hopelijk krijg je het nog een ietsiepietsie rustiger op school en krijg je nog eens een keertje vakantie om voor
    jezelf met vrienden eropuittetrekken!! Ik heb bewondering voor je, zo hard werken en dan in die hitte.
    Hou je taai en doe nog maar veel berichtjes, ik geniet ervan.
    kus van totie en natuurlijk ook van wiebe

• 04 Januari 2013 - 16:06

Hanneke:

Ha die Milou,

ook een heel gelukkig Nieuwjaar voor jou. Het is wel een heel bijzondere plek om het nieuwe jaar in te luiden. Het zal denk ik misschien wel de eerste, maar vast niet de laatste keer zijn dat je tijdens een jaarwisseling in het buitenland bent. Ook al kun je weinig foto's sturen, je verhalen zijn zo enthousiast dat ik me de gezichtjes van de kinderen wel kan voorstellen. En de foto's die er bij zitten zijn geweldig. Wat leuk:)
    Tot de volgende keer.
    liefs,
    Hanneke

• 04 Januari 2013 - 16:57

Frits:

Hoi Milou,
    Ook van mij voor jou het allerbeste voor 2013, waarin je de helft in Malawi zit en de andere helft alweer in Nederland, waar je dan weer iets heel anders op zult pakken. Een bijzonder jaar dus en voor beide heel verschillende delen veel succes gewenst. Verder wens ik je met al je harde werken zeker nog zo'n vakantietrip op het eind van de komende term!!

Kus van Ome Frits

• 04 Januari 2013 - 18:20

Rita:

Hallo Milou. als eerste de allerbeste wensen voor 2013 met nog een heel mooi vervolg van dit mooie project. Fijn te lezen hoe je het daar in het verre Malawi hebt. En ik hoop dat wij je van hier een lekkere regenbui kunnen sturen, zodat je lekker kunt afkoelen na een drukke dag. ik weet dat hard werken jou ligt. Hebben we bij ons vaak gezien. Nog veel succes en geniet van alles wat nog komt.

Groetjes Rita

• 04 Januari 2013 - 20:46

Ellen:

Hey Milou
    Een heel fijn en gezond 2013!!!
    Wat een leuke berichten van je en ik snap best dat het niet wat vaker lukt vanwege de drukte!! wat maak jij een lange dagen zeg!! Gelukkig krijgen we af en toe wat extra berichtjes via je ouders en onze kinderen (lang leve facebook :))
    Hoop dat je een hele fijne vakantieweek hebt gehad en dat je er nu weer vol tegenaan kunt!! En je hebt gelijk: je kunt beter hard werken dan niks te doen hebben.
    Hou je haaks en we zien uit naar je volgende bericht.
    Liefs van Ellen en Nieck

• 07 Januari 2013 - 09:12

Frans & Ingrid:

Ha lieve Milou,

Voor jou ook een goed en gelukkig 2013. Je hoeft je voorlopig niet te vervelen begrijpen we uit je verhaal. Als we de foto's bekijken zien we dat je er ook veel voor terug krijgt. Al die blije kinderen. En zoals je zelf zegt je kunt beter wat te doen hebben. Blijf genieten naast dat harde werken en we kijken al weer uit naar je volgende verslag.

Lieve groet,

Frans & Ingrid

• 08 Januari 2013 - 13:27

Marieke :

Hee Miloutje,
    De beste wensen voor 2013 en blijf (het grootste gedeelte van) dit jaar nog volop genieten van al je geweldige belevenissen en avonturen in Malawi!!
    Uiteraard blijven wij je verhalen met veel interesse volgen, leuk! Alleen niet te veel klagen over de warmte daar want men hee: Wat heb ik hier behoefte aan een beetje zon en warmte zeg ;-)!
    Bij ons gaat verder ook alles mooi zijn gangetje en we gaan de aankomende maand de hele benedenverdieping aanpakken en een mooie en nieuwe frisse look aan Kitsch en Koekjes geven. Willen er heel veel nieuwe workshops bij gaan geven, dus op naar weer een mooi jaar met veel workshops en leuke mensen!

Nogmaals Milou, genietse en tot je volgende reisverslag!
    Liefs, Marieke